Monday, 4 December 2017

Glidande medelvärde metod pmp


Slideshare använder cookies för att förbättra funktionalitet och prestanda, och att ge dig relevant reklam. Om du fortsätter att surfa på webbplatsen godkänner du användningen av cookies på denna webbplats. Se vår användaravtal och sekretesspolicy. Slideshare använder cookies för att förbättra funktionalitet och prestanda, och att ge dig relevant reklam. Om du fortsätter att surfa på webbplatsen godkänner du användningen av cookies på denna webbplats. Se vår sekretesspolicy och användaravtal för detaljer. Utforska alla dina favoritämnen i SlideShare-appen Få SlideShare-appen att spara till senare, även offline Fortsätt till mobilsidan Ladda upp Logga in Registrera dig Dubbelklicka för att zooma ut Inventory Control Methods FEFO-FIFO Dela denna SlideShare LinkedIn Corporation kopiera 2017PMP Quiz 4 (200 frågor ) Vi tycker mycket om dig När ska nära projekt eller fasprocessen utföras vid flerfasade projekt? Stängprojektet eller fasprocessen behöver ske i slutet av varje fas i projektet, men det är kvar att projektledarna diskretion om huruvida heshe vill utföra denna process mellan faser. Det behöver nödvändigtvis ske i slutet av projektet. Stängprojektet eller fasprocessen är klar vid projektets slut om arbetet utförs till externa organisationer. Projektet nära projekt eller fas måste utföras i slutet av projektet och innebär att hela projektets omfattning stängs. Projektet Stäng projekt eller fas måste utföras i slutet av varje fas i projektet och innebär att stänga den del av projektets omfattning som gäller för den fasen. En projektledare ska påbörja ett nytt projekt. Var skulle han hitta detaljer om hans auktoritetsnivå i projektet Organisation HR-handboken När resultaten av några av åtgärderna är osäkra. Du har tilldelats som projektledare för ett nytt projekt som ska utföras av New York. Dock bestämmer du att projektet kräver en Global Positioning Systems Expert som inte är tillgänglig inom företaget i New York. När du gör en liten kontroll bestämmer du att företaget har en expert i London, som är lämplig för projektet. Den Londonbaserade medarbetaren är dock inte villig att flytta till New York för projektet. I så fall: Skriv till chefen för den Londonbaserade medarbetaren och informera honom om att arbetstagaren måste vara övertygad om att flytta till New York på grund av projektkraven. Du skulle titta på möjligheten att gå vidare med projektet genom att använda ett virtuellt team. Hantera projektet utan nyckelresursen och markera detta som en risk. Samlokalisering av resurser är en nyckelfaktor för projektens framgång. Enligt PMI-riktlinjerna kommer du inte kunna fortsätta med projektet eftersom resurserna inte är tillgängliga i New York. Pierre är en projektledare som just har avslutat ett projekt. Detta projekt gav mindre än önskvärda resultat. Vilket av följande är en viktig aktivitet som Pierre måste bedriva med viktiga interna och externa intressenter. Lärdomssession En sannolikhets - och konsekvensmatris innehåller risker som prioriteras i enlighet med deras potentiella konsekvenser för att uppfylla projektets mål. Det typiska tillvägagångssättet är att använda en uppslagstabell eller sannolikhets - och konsekvensmatris med specifika kombinationer av sannolikhet och påverkan som leder till att en risk klassificeras som hög, måttlig eller liten betydelse. Vikten av att planera svaren på risken ställs vanligtvis av organisationen. Att skapa en Risk Breakdown Structure med sannolikheter och effekter listade på de enskilda rutorna. Ju högre risken desto närmare är den mot startnoden. Att använda en uppslagstabell eller sannolikhet och effektmatris med specifika kombinationer av sannolikhet och påverkan som leder till att risken är klassad som hög, måttlig eller liten vikt. Viktigheten för att planera svaren på risken ställs vanligtvis av projektledaren. Att skapa en matris med kostnad, tid, omfattning och kvalitet på en axel och sannolikheten för händelse å andra sidan. Du försöker att beräkna de resurser som krävs för att sätta serverns rack ihop i det nya datacentret du bygger. Det har hänt dig att du kanske kan komprimera schemat om du tittar på att använda elverktyg jämfört med handverktyg för att bygga ställen och använda personer som har arbetat med det här stället med rack tidigare. Detta är ett exempel på vilken typ av resursuppskattningsverktyg Top Down Estimating En projektteammedlem finner att färgschemat på webbsidan han designar verkar vara otrevlig och beslutar att ändra det till ett mellow-down-färgschema. Det oberoende testlaget flaggar detta som en defekt och det finns en uppvärmd diskussion mellan lagmedlemmen och testteamet. Vad är din åsikt Testgruppen är korrekt när du markerar det här. Lagmedlemmen borde ha skickat en anteckning tillsammans med arbetsprodukten som indikerar att färgschemaändringen hade gjorts. Testlaget är inte rätt i att flagga ner det här. Färgschemat är en enkel sak och de nya färgerna är definitivt mer tilltalande än de gamla. Testlaget är korrekt. Även om det nya färgschemat är mer tillfredsställande än det gamla, har den lämpliga förändringshanteringsprocessen inte följts och arbetsprodukten är inte enligt design. Testlagret är felaktigt för att flagga detta som en defekt. Detta är ett exempel på expertbedömning, där historisk expertis tas med i projektet. Som extern leverantör hanterar du ett komplext mjukvaruprojekt som har blivit kontrakt på Time Amp Material (TampM). En av dina gruppmedlemmar rapporterar ett genombrott i att automatisera några av testaktiviteterna. Detta kan eventuellt leda till kostnadsbesparingar för projektet samt att projektet blir färdigt före schemat med en månad. Vilka av följande åtgärder skulle du ta Kommunicera besparingarna i kostnad och tid till kunden. Vid slutet av projektet, meddela din faktureringsavdelning att de behöver förbereda en faktura för 50 av kostnaden som sparas. Kommunicera nuvarande status till kunden och ange eventuella ändringar i kostnad och schema. Kommunicera nuvarande status och informera kunden om att du kommer att införliva några ytterligare funktioner för att utnyttja besparingarna i kostnad och tid eftersom det har blivit budgeterat för. Detta är konfidentiell information inom ditt projektteam och behöver inte delas med kunden. Besparingarna kommer att bli extra vinst på projektet. Om du har ett olöst problem när du arbetar med ett projekt, vad är det bästa sättet att kommunicera det här problemet Klagom till en kollega En projektledare arbetar i ett land där det är vanligt att betala polisen för privata skyddstjänster och de kostnaderna har ökat AC. Detta har påverkat hans beräknade intjänade värden. När han granskar budgeten med sin companyrsquos-ledning berättar sin handledare att i ett annat land skulle dessa kostnader betraktas som en muta och frågar om de borde läggas till budgeten. Vad är det bästa sättet för projektledaren att fortsätta Initiera kostnadskontroll för att uppdatera kostnadsbaslinjen. Konsultera kostnadshanteringsplanen för betalning Betala polisen för privata skyddstjänster, eftersom det är vanligt i det land där de är verksamma. Betala inte polisen för privata skyddstjänster, eftersom det skulle vara mutor Vilket av följande är INTE en insats att utföra kvalitetskontroll Den ultimata guiden till den kritiska vägen Metoden I ett visst projekt kan du ha hundratals uppgifter och dussintals beroenden. Det kan vara nästan omöjligt att identifiera de viktigaste uppgifterna de som, om de saknas, kommer att påverka hela ditt projekt. Med andra ord, de som du verkligen behöver oroa dig för att se till att du uppfyller dina deadlines. Den kritiska sökmetoden, en projektledningsteknik som skapades på 1950-talet, gör det möjligt att identifiera dessa viktiga uppgifter och hålla sig på spår under hela ditt projekt. Börjar som handritade diagram och utvecklas till automatiserad programvara, den kritiska sökmetoden har blivit en viktig del i planeringen av ett projekt. Vad är den kritiska sökvägsmetoden (PMBOK), en internationellt erkänd samling av processer och kunskapsområden som accepteras som bästa praxis för projektledningsprofessionen, definierar den kritiska sökvägen som en sekvens av planerade aktiviteter som bestämmer Projektets varaktighet. Det är den längsta sekvensen av uppgifter i en projektplan som måste fyllas i i tid för att projektet ska kunna nå sin tidsfrist. Om det finns en fördröjning i någon uppgift på den kritiska vägen, kommer hela ditt projekt att försenas. Även om många projekt bara har en kritisk väg kan vissa projekt ha flera kritiska vägar. Den kritiska sökmetoden är en steg-för-steg-projektledningsteknik för att identifiera aktiviteter på den kritiska vägen. Det är ett tillvägagångssätt för projektplanering som bryter projektet i flera arbetsuppgifter, visar dem i ett flödesschema och beräknar sedan projektets längd baserat på beräknade varaktigheter för varje uppgift. Det identifierar uppgifter som är kritiska, tidvisa, för att slutföra projektet. Dr Larry Bennett. en civilingenjör, projektledare och författare till fyra böcker, inklusive en guide på kritisk sökväg skrivet 1978 och med titeln ldquoCritical Path Precedence Networks, förklarar rdquo att den kritiska sökmetoden bidrar till att hantera projekt på två olika sätt: ldquoIt producerar ett planerat schema att styra projektteamet och det utgör grunden för att spåra projektschemaläggning genom att jämföra det faktiska med planerade uppgiftsförloppet. rdquo Den kritiska sökvägsmetoden enligt två experter Vi bad två kritiska bananvändare för det bästa sättet att förklara det. Här är vad de hade att säga: quotThe kritiska vägen är bara ett fint sätt att säga 39 Hur lång tid tar varje uppgift innan du kan avsluta projektet Använd den här informationen för att räkna ut projektets slutdatum.39 Om en uppgift tar längre tid än väntat, Slutdatum dras tillbaka. Det finns några uppgifter som inte direkt påverkar projektets slutdatum som kan skjutas tillbaka under en tid. Det finns en hel massa beräkningar som går ut på att ta reda på vad som händer, prognoser och schemaläggning, men det är där projektledningsprogramvara kommer in och gör alla människors liv enklare. citationsteckenNågot av aktiviteterna måste ske parallellt. Till exempel, om du försökte göra en stekt frukost genom att göra en uppgift i taget, och en efter en, skulle sakerna gå fel. Plattorna måste värmas medan andra aktiviteter pågår. Toasten måste rosta medan korven stekar, och samtidigt är bacon och korv under grillen. Äggen måste stekas sist. En kritisk väganalys är en schematisk representation av vad som behöver göras och när. Timescales och kostnader kan tillämpas på varje aktivitet och resource. quot Terence Jackson. Ph. D och CEOManaging Partner hos WEpiphany LLC Bakgrundsförstärkare Historia av kritisk väg Dr Bennett är ingen främling för kritisk väg. Han har tillämpat kritisk vägplanering till ett brett sortiment av projekt sedan 1965. Han har också tillbringat 29 år på ingenjörsvetenskapliga fakulteten vid University of Alaska Fairbanks, som undervisar forskarutbildning och examen i teknisk ledning, inklusive projektledning och schemaläggning. Förutom hans böcker. han har skrivit mer än 50 professionella papper och artiklar om ämnen som sträcker sig från bygghantering till nätverkstekniker för projektplanering. Dr Bennett påpekar att den kritiska vägen har kommit långt. Faktum är att den ursprungliga kritiska sökvägsmetoden gjordes för hand. Som Dr Bennett beskriver det: ldquo Den ursprungliga kritiska sökvägsmetoden använde pilar för att representera uppgifter och bundna dem genom att koppla sin början och slutet vid noder, så att korrekt sekvensering utvecklades. Detta tillvägagångssätt fortsatte i ett decennium, när en annan metod, med samma resultat, blev populär. Professor John W. Fondahl, professor i bygghantering vid Stanford University, föreslog i ett papper från 1961 att varje uppgift representeras av en nod ndash-kvadrat, cirkel eller oval ndash och noderna knyts samman med linjer eller pilar som representerar sekvensen mellan uppgifter. Detta tillvägagångssätt, som kallas aktivitets-på-noden (AON) eller prioriteringsmetoden, fångas snabbt och har ersatt den tidigare aktivitets-på-pilen (AOA) - metoden i nästan alla användningsområden. rdquo Hur den kritiska sökvägsmetoden skapades Den kritiska sökvägsmetoden för att schemalägga projekt började i slutet av 1950-talet, med två samtidiga, orelaterade projekt. Det amerikanska Navyrsquos Fleet Ballistic Missile (Polaris) Programmet var efter planen och behövde hjälp att lösa problemet. Den föreslagna lösningen var att dela upp projektet i flera tusen uppgifter, representera varje uppgift med en pil, koppla pilarna i rätt ordning, beräkna varaktigheten för varje uppgift och beräkna projektets varaktighet och graden av schemalagd kritik för varje uppgift. Vid ungefär samma tid upplevde EI DuPont de Nemours Company, ett amerikanskt kemiskt företag, förseningar i sina anläggningar, ett projekt för att omorganisera produktionsanläggningar för olika produkter. De hade också hjälp och det föreslagna svaret liknade Polaris-programmet. Utvecklarna av Polaris Programrsquos-tillvägagångssättet kallade sin lösning, Project Evaluation and Review Technique (PERT), medan DuPont-metoden kallades Critical Path Method (CPM). Även om dessa metoder är likartade, använde de olika tekniker för att uppskatta uppgiftslängden. PERT-metoden använde tre olika tidsuppskattningar för varje uppgiftslängd och beräknade sannolikheten för projektets slutförande vid en given tidpunkt. DuPont-tillvägagångssättet använde en tidsperiod för varje uppgift, det gällde inte bara med projektets slutdatum, men också med att analysera de extra kostnader som skulle uppstå om projektets varaktighet minskade. Dr Bennett säger att idag, med tanke på termer PERT och CPM används utbytbart, båda menar någon nätverksschemaläggningsmetod och PERT har förlorat sin inkludering av tre tidsuppskattningar och sannolikheter. De dagliga fördelarna med kritisk väg Även om den härstammar i slutet av 1950-talet, kritisk väg är fortfarande oerhört viktigt för projektledare idag. Det ger en visuell representation av projektaktiviteter, tydligt presenterar den tid som krävs för att slutföra uppgifterna och spårar aktiviteter så att du inte kommer att falla. Den kritiska sökmetoden minskar även osäkerheten eftersom du måste beräkna den kortaste och längsta tiden för varje aktivitet. Detta tvingar dig att överväga oväntade faktorer som kan påverka dina uppgifter och minska sannolikheten för att en oväntad överraskning kommer att inträffa under ditt projekt. Enligt Dr Bennett har den kritiska sökmetoden tre fördelar för projektledare: Identifierar de viktigaste uppgifterna: För det första identifierar du tydligt de uppgifter som du måste hantera. Om några av uppgifterna på den kritiska vägen tar mer tid än de uppskattade tiderna, börja senare än planerat, eller sluta senare än planerat, kommer hela projektet att påverkas. Hjälper till att minska tidslinjerna: För det andra, ldquoif, efter att den inledande analysen förutsäger en slutförandeperiod, finns det intresse för att slutföra projektet på kortare tid, är det klart vilken uppgift eller uppgifter som är kandidater för varaktighetsminskning, säger Dr. Bennett. När resultaten från en kritisk sökmetod visas som ett stapeldiagram, som ett Gantt-diagram, är det lätt att se var uppgifterna faller i den totala tidsramen. Du kan visualisera aktiviteterna i den kritiska banan (de är vanligtvis markerade), samt uppdragsperioden och deras sekvenser. Detta ger en ny nivå av insikt i din projectrsquos tidslinje, vilket ger dig större förståelse för vilka arbetsuppgifter du kan ändra, och vilka måste vara desamma. Jämförs planerat med faktiskt: Och till sist, säger Dr Bennett, att den kritiska sökmetoden också kan användas för att jämföra planerade framsteg med verkliga framsteg. ldquoAs projektet fortskrider kan baslinjeskalan som utvecklats från den initiala kritiska bananalysen användas för att spåra schemat framsteg. Under ett projekt kan en chef identifiera uppgifter som redan har slutförts, de förväntade återstående varaktigheterna för pågående uppdrag och eventuella planerade förändringar av framtida arbetssekvenser och varaktigheter. Resultatet kommer att vara ett uppdaterat schema som, när det visas mot den ursprungliga baslinjen, kommer att ge ett visuellt sätt att jämföra planerat med faktiska framsteg. Experter Dela den 1 fördelen med kritisk sökväg För mig är den största fördelen med den kritiska sökmetoden att det gör riskbedömning enkelt. Om Irsquove fick beroenden och planer ändras, är det mycket lätt att säga, 39 Eftersom du missade den tidsfristen, kommer nästa leverans att bli sen med X dagar, och det sätter oss bortom vår plan av Y days.39 Simple. Med det sagt, tror jag att du måste fullt ut anta en metod som kritisk väg att göra detta på projekt. Itrsquos bäst att anta delarna av en metod som fungerar för ditt projekt och din teammedashbeing anpassningsbar som PM hjälper dig att hitta sann framgång. Quot Brett Harned, digital projektledningskonsult. författare, talare och samhällsbyggare. kvotproblem som fortsätter att plåga projekt är de konkurrerande prioriteringarna hos korsfunktionella lagmedlemmar och distraktioner från 39noise39 på projektet. Med så mycket aktivitet möjliggör den kritiska vägen en klar, spetsig bild av vad som måste hända när och 39 som är klockan39 för att möta projektförpliktelser. Quot Robert Kelly, grundare av PMChat och hantering av Kelly Solutions. ett projekthanteringsföretag. I synnerhet som de 39 fördelade fördelarna39 analyserar kritiska sökvägar (CP), inklusive upptäckter av dolda beroende och resurskonflikter. CP-analys leder också ofta till bättre prioritering och omfördelning av lagmedlemmar. Och CP kan avslöja behoven av möjligheter att infoga lags leder till ytterligare förbättring av schemat. quot quotThe critical path-metoden ger en viktig klarhet i ditt projekt. Det är en visuell bild av sårbarheten i balansen i dina hinder: Om en av aktiviteterna på vägen blir försenad blir ditt projekt försenat. Det är också ett bra sätt att bestämma vart du ska investera resurser om projektet har fallit bakom schema. Quot Viktiga steg i den kritiska sökmetoden Det finns sex steg i den kritiska sökvägsmetoden: Steg 1: Ange varje aktivitet med hjälp av arbetsfördelningsstrukturen, du måste identifiera varje aktivitet (eller uppgift) som är involverad i projektet. Den här aktivitetsspecifikationslistan bör endast omfatta aktiviteter på högre nivå. När detaljerade aktiviteter används kan den kritiska sökvägsanalys bli för komplex för att hantera och underhålla. En arbetsfördelningsstruktur bryter ner projekt i hanterbara sektioner. Det första steget är att identifiera de viktigaste resultaten av ett projekt. Då kan du börja bryta ner aktiviteter på hög nivå i mindre arbetsstycken. Du kan välja hur du visar din arbetsfördelningsstruktur. Vissa använder en trädstruktur, medan andra använder listor eller tabeller. En skiss är ett av de enklaste sätten att representera en arbetsfördelning struktur. Steg 2: Upprätta beroende (Aktivitetssekvens) Vissa aktiviteter kommer att bero på slutförandet av andra. Att ange omedelbara föregångare av varje aktivitet hjälper dig att identifiera rätt ordning. För att korrekt identifiera aktiviteter och deras företräde, fråga dig dessa tre frågor för varje aktivitet på din lista från steg 1: Vilken uppgift ska ske innan denna uppgift händer? Vilka uppgifter ska vara färdiga samtidigt som den här uppgiften Vilka uppgifter ska ske strax efter den här uppgiften Steg 3: Rita nätverksdiagrammet När du har identifierat aktiviteterna och deras beroenden kan du rita kritiska bananalysschemat (CPA), känt som nätdiagrammet. Nätdiagrammet är en visuell representation av ordningen för dina aktiviteter baserat på beroenden. Det här kritiska bandiagrammet brukade dras manuellt, men det finns nu program som kan skapa detta diagram för dig. Steg 4: Uppskattningsaktivitetens sluttid Med hjälp av tidigare erfarenhet eller kunskap om en erfaren medarbetare måste du nu beräkna den tid som krävs för att slutföra varje aktivitet. Om du hanterar ett mindre projekt, beräknar du sannolikt tid i dagar. Om du arbetar med ett komplext projekt måste du kanske mäta tiden i veckor. Om du donrsquot känner sig bekväm med att använda dina bästa gissningar, kan du använda 3-punkts uppskattningsmetoden, som är utformad för att lägga mer vikt på den mest realistiska tidsramen. I trepunktsuppskattning måste du uppge tre timmarsuppskattningar för varje uppgift, baserat på tidigare erfarenhet eller bästa gissningar. Uppskattningsmetoden presenteras i formler för att beräkna tidsperioden mer exakt. en bästa bedömning m mest sannolika uppskattningen b värst bedömning Dessa tre värden identifierar vad som händer i ett optimalt tillstånd, vad som är mest sannolikt och vad som händer i värsta fallet. När yoursquove identifierade dessa värden kan du använda dem i två olika formler. Den första används för att hitta det vägda genomsnittet, vilket lägger mer vikt på ldquoMost Likelyrdquo-värdet. Formeln är som nedan. E står för Estimate, och 4 och 6 representerar standardmetoden för att lägga mer vikt på det mest realistiska värdet. Det andra sättet att använda dessa värden är känt som trekantig distribution. Huvudskillnaden är att denna metod doesnrsquot lägger mer vikt på ldquoMost Likelyrdquo-värdet. Formeln är som nedan. E står för Estimate och 3 representerar standardmetoden. Steg 5: Identifiera den kritiska vägen Det finns två sätt att nu kunna identifiera den kritiska vägen. Du kan eyeball ditt nätverksdiagram och identifiera helt enkelt den längsta vägen genom nätverket - den längsta sekvensen av aktiviteter på banan. Var noga med att leta efter den längsta vägen när det gäller längsta varaktighet i dagar, inte vägen med de flesta lådor eller noder. Du kan också identifiera kritiska aktiviteter med framåtpassad PassBackward Pass-teknik, identifiera de tidigaste start - och sluttiderna och de senaste start - och sluttiderna för varje aktivitet. Om du har flera kritiska sökvägar kommer du att köra in i nätverkskänsligheten. Ett projektschema anses känsligt om den kritiska vägen sannolikt kommer att förändras när projektet börjar. Ju mer kritiska vägar i ett projekt desto högre är sannolikheten för en förändring i schemat. Steg 6: Uppdatera det kritiska sökdiagrammet för att visa framsteg När projektet fortskrider kommer du att lära dig färdiga tider för den aktuella aktiviteten. Nätdiagrammet kan sedan uppdateras för att inkludera denna information (istället för att fortsätta att använda uppskattningar). Genom att uppdatera nätdiagrammet när ny information uppstår kan du räkna om en annan kritisk sökväg. Du kommer också att få en mer realistisk bild av projektets slutförandedatum och kommer att kunna berätta om du är på spår eller bakom sig. Andra scenarier i den kritiska sökmetoden En av de största fördelarna med den kritiska sökvägsmetoden är att identifiera de avgörande uppgifter som, om det saknas, kommer att påverka ditt projektets slutdatum. Det kommer också att ge synlighet i din projectrsquos-status, så att du kan se om du är på rätt spår. Förkorta din schema Som en följd av din kritiska sökväg kan du upptäcka att du avsiktligt vill förkorta projektets varaktighet eller att du måste komprimera ditt projektschema för att kunna uppnå tidsfristen. Det finns två sätt att göra detta: snabb spårning eller kraschning. I snabbspårning ser du på den kritiska vägen och bestämmer vilka aktiviteter som kan göras parallellt med varandra, för att flytta projektet längs snabbare. Du behöver bara granska aktiviteterna på den kritiska vägen eftersom alla andra aktiviteter har float (om du förkortar varaktigheten av dessa aktiviteter, ger din egen fråga bara mer flyta). Medan snabb spårning minskar din projekttid, innebär det också risk för att du utför parallella aktiviteter som ursprungligen var planerade att utföras i följd. Kraschvaraktighet eller krasch avser den kortaste möjliga tid som en aktivitet kan schemaläggas för. Detta händer genom att lägga till fler resurser för att slutföra den aktiviteten. Att krascha den kritiska sökvägen resulterar i lägre kvalitet på jobbet, eftersom målet i kraschens varaktighet är snabb. Hantera resursbegränsningar När du hanterar ditt projekt kan du också komma in i problem med resursbegränsningar som kan ändra den kritiska sökvägen. Om du försöker planera vissa aktiviteter samtidigt kan det hända att du behöver fler personer än vad som är tillgängligt. Som ett resultat måste dessa aktiviteter omplaceras. Resursutjämning är processen att lösa dessa konflikter. Resursnivellering och expansion Med resursnivellering kan du lösa konflikter över att allokera resurser. Ett resursplanerat schema kan innefatta förseningar från resursflaskhalsar (en resurs är otillgänglig vid den nödvändiga tiden). Resursplanering kan också resultera i att en tidigare kortare väg blir den längsta eller mest ldquoresource criticalrdquo-sökvägen. Detta händer när uppgifterna på den kritiska vägen påverkas av resursbegränsningar. Ett liknande koncept kallas den kritiska kedjan, som skyddar aktiviteten och projektets varaktighet från oväntade förseningar på grund av resursbegränsningar. Bedömning av det slutliga projektet Dessa scenarier visar alla oväntade förändringar som kan uppstå när man hanterar ett projekt och hur de kan påverka den kritiska vägen. Även om saker alltid är föremål för förändring, är den goda nyheten att du kan mäta variansen från ditt ursprungliga projektschema och spåra hur det påverkat ditt slutliga projekt. Flexibilitet och bedömning av fördröjningar Ett schema som skapats från den kritiska sökmetoden innebär naturligtvis mycket fluktuationer eftersom du måste använda de bästa gissningsberäkningarna för att beräkna tiden. Om ett misstag görs i slutförandetid för aktiviteten, kan hela din kritiska sökväg ändras. Du kan också behöva försiktigt fördröja projektaktiviteter på grund av resursbegränsningar. Att sortera ut dessa förseningar och bestämma vad som orsakade dem kan hjälpa dig att undvika liknande problem i framtiden. En viktig del av din postprojektplan är As Built Critical Path, som analyserar de specifika orsakerna och effekterna av förändringar mellan det planerade schemat och det faktiska schemat som implementerats. Den As-Built Critical Path är ett schema som visar de datum som aktiviteterna faktiskt inträffade och allokerar tid genom att bestämma ansvaret för förseningarna på den kritiska vägen. Hur man använder PERT i den kritiska sökmetoden Om du kommer ihåg historien om den kritiska sökvägsmetoden som beskrivits tidigare i den här artikeln, kommer din kollon att komma ihåg att PERT (Programutvärdering och granskningsteknik), som utvecklades av marinen i slutet av 1950-talet för att hjälpa till att producera missiler snabbare, är en variation på den kritiska sökvägsmetoden som tar en mer skeptisk syn på aktivitetstidestimat. Vad är PERT Critical path-metoden och PERT används ofta i samma sammanhang och scenarier. Även om de liknar varandra bör du förstå varje koncept och deras skillnader. Ett PERT-diagram, eller aktivitets-på-pil-diagram, är en visuell representation av ditt projektsökschema, vilket visar arbetssekvensen och som kan utföras samtidigt. Ett PERT-diagram är gjord med mycket av samma information som används i den kritiska sökmetoden, som tidigaste och senaste startdatum, tidigaste och senaste slutdatum och släcka (eller flyta) mellan aktiviteter. Men den största skillnaden mellan den kritiska sökvägsmetoden och PERT är i tidsberäkning. I den kritiska sökmetoden redovisas tidsvariation inte. Yoursquore använder bästa gissningar beräkningar för slutförd tid, och de gånger kan ändra. Med PERT, din satsning lägger mer vikt på den mest realistiska färdigställandetiden. Kritisk sökvägsmetod och PERT Du kan använda PERT i din kritiska sökvägsmetod i steg fyra i processen när du måste uppskatta aktivitetsfyllningstider. Syftet med att använda PERT är att förspänna tidsuppskattningar mot det mest troliga scenariot och förflytta sig från orealistiskt korta tidsramar. För att använda PERT måste du uppskatta den kortaste möjliga tiden varje aktivitet tar, den mest sannolika tiden och den längsta tiden det kan ta om aktiviteten varar längre än förväntat. Med den informationen kan du använda den här formeln när du måste uppskatta aktivitetsfyllningstider i den kritiska sökvägsmetoden (steg fyra). Kortast tid 4x sannolikt längst längstid 6 förväntad aktivitet slutförd tid Hur man hittar den kritiska sökvägen på ett PERT-diagram Du kan identifiera den kritiska sökvägen på ett PERT-diagram eftersom diagrammet innehåller samma information som behövs för nätdiagrammet i den kritiska sökmetoden. Ett PERT-diagram ritas med cirklar för varje aktivitet, med namnet på aktiviteten och beräknad varaktighet i varje cirkel. Pilar representerar de vägar som hänför sig till beroenden. För att hitta den kritiska sökvägen på PERT-diagrammet, identifiera först hur många vägar du kan ta från början till slut. Lägg sedan till den totala varaktigheten av aktiviteterna på den sökvägen. Exempel 1, varaktighet 1: 12 dagar (uppgift 1 och uppgift 3) Steg 2 varaktighet: 11 dagar (uppgift 2 och uppgift 3) Steg 3 varaktighet: 10 dagar (uppgift 4) I det här fallet är den kritiska sökvägen uppgift 1 och uppgift 3 eftersom den har den längsta varaktigheten. Critical Path Software När den kritiska sökvägsmetoden utvecklades först måste du identifiera den kritiska vägen för hand, rita nätdiagrammet med ldquonodesrdquo för att presentera projektets etapper och ansluta noderna med pilar eller ldquoarcs. rdquo. Dock ritar noder, bord och pilar kan vara en tidskrävande, svår uppgift, särskilt när sakerna ständigt förändras i början av ett projekt. I stället för att förlita sig på handritningsdiagram finns det ett antal programhanteringsprogram som finns tillgängliga idag som kommer att göra arbetet för dig och identifiera den kritiska sökvägen med ett knapptryck. Här är två olika verktyg med kritiska sökfunktioner: Hitta den kritiska sökvägen med Microsoft Project Du kan visa den kritiska sökvägen i Gantt-diagramvyn av Microsoft Project. Först måste du ange alla dina uppgifter, deras start - och slutdatum, varaktigheten för varje uppgift och identifiera föregångarna. Därefter kan du justera visningen av din MS Project-fil för att visa den kritiska sökvägen. Klicka på Visa gt Gantt-diagram. Klicka på Format och välj sedan kryssrutan Kritiska uppgifter. Uppgifter på den kritiska vägen har nu röda Gantt barer. Identifiera kritisk sökväg i andra visningar Du kan se den kritiska sökvägen i alla uppgiftsvyer genom att markera den. Klicka på fliken Visa och välj en vy från gruppen Gruppvisningar. Håller sig inom fliken Visa och klickar på Kritisk från listan Markera. Den kritiska vägen uppträder i gult. Om du bara vill se uppgifterna på den kritiska sökvägen klickar du på pilen Filtrera och väljer Kritisk. I ett nätdiagram visas uppgifterna på den kritiska sökvägen automatiskt i rött. Ingen uppmärksamhet behövs. Se den kritiska vägen i ett masterprojekt Hela delprojekten kan vara på den kritiska vägen när du ska hantera ett mästersprojekt. För att identifiera delprojekt på den kritiska sökvägen kan du justera Microsoft Project för att behandla delprojekten som sammanfattande uppgifter. Klicka på Fil gt Options. Välj Schema och rulla sedan ner till beräkningsalternativen för det här projektet. Make sure the Inserted projects are calculated like summary tasks box is selected. Change the Tasks on the Critical Path Critical tasks typically have no slack. However, you can tell Microsoft Project to include tasks with one or more days of slack on the critical path, so you can identify any potential problems that may arise. Click File gt Options . Click Advanced . then scroll down to the Calculation options for this project area. Add a number to the Tasks are critical if slack is less than or equal to box. Identify the Critical Path in Seconds with Smartsheet Smartsheet, a work management and collaboration tool in a spreadsheet layout, offers a pre-formatted Gantt chart template to make it even easier to find the critical path. With this pre-made Gantt chart template, complete with sections, sub-tasks, and sub-sub-tasks already formatted, all you need to do is enter your own project planning information. A Gantt chart will automatically be made for you, and with the click of a button, you can identify the critical path on the Gantt chart. Herersquos how to find the critical path in Smartsheet, using a Gantt chart template: 1. Choose a Gantt Chart Template Go to Smartsheet and login to your account (or start a free 30 day trial ). From the Home screen, click Create New and choose Browse Templates . Type ldquodependenciesrdquo in the Search Templates box and click the magnifying glass icon. Select the Basic Project with Gantt amp Dependencies and click on the blue Use Template in the upper-right corner. Name your template, choose where to save it, and click the OK button. 2. List Your Task Information A pre-made, formatted template will open with sample content filled in for reference. This section is where you add your activities, or tasks, from your work breakdown structure. This is also where you can show the hierarchy, or relationship, between tasks. The yellow cells at the top are there simply for instructional reference. To delete them, right-click on each yellow box and select Delete Row . Add your tasks under the Task Name column. Use the cells named Section 1, Section 2, and Section 3 to establish hierarchy (for more information on hierarchies, click here ). If you need to delete a row, right-click on the cell in the row yoursquod like to delete and select Delete Row . On the left side of each row, you can attach files directly to a task or start comments with a colleague about a task, adding more context to your project. 3. Provide Start and End Dates Add start and end dates for each task. If you click and drag either end of a green task bar on the right in the Gantt view, Smartsheet will automatically change the matching dates in the task table. Select a cell in the Start Date or End Date column. Click on the calendar icon and choose a date. You can also manually enter a date in the cell. Smartsheet will automatically calculate the duration of each task for you. 4. Add Complete and Assigned To Information The Complete and Assigned To columns provide more context around your project. In the Gantt view on the right side, you can quickly see how much of a task has been completed by the length of the thin grey bars inside the task bars. The Assigned To column allows you to assign the task to a particular team member, providing visibility into who is doing what. In the Complete column, enter the percentage of work complete for that task. Enter a whole number and Smartsheet will auto-fill the percentage sign. In the Assigned To column, choose a name from the drop-down menu or manually enter a new name. 5. Establish Predecessors Predecessors are used to create dependencies between tasks (identifying which tasks need to happen before or after another task). On the far-left of the sheet, each row is assigned a number. In the Predecessor column, enter the row number that represents the row of the preceding task. This will create a link from the current row (the dependent task) to the specified row (the predecessor task). Enter the row numbers of all other predecessors in the Predecessor column. You can also create predecessor dependencies from the Gantt chart on the right. Drag the bottom, right-corner of a Gantt bar down to the Gantt bar of the task that should follow it. The Predecessor column will be automatically updated. 6. Identify the Critical Path Now that you have created a Gantt chart in Smartsheet, you can identify the critical path on the Gantt chart with the click of a button. On the right side of the screen, where your Gantt chart is displayed, click the far-right button that depicts a critical path (the two red Gantt bars). On the Gantt chart, the tasks that are on the critical path will be outlined in red. How to Import a Microsoft Project File (.MPP) into Smartsheet Smartsheet works with Microsoft Project, so if you already have your project planning information stored in Microsoft Project, you can easily import that directly to Smartsheet. Click the Home tab and click the grey Import button. Choose the Import MS Project File . Click Select, choose the file you would like to import, and click Open . Click Continue and an Import Settings form appears. Select the row in the form that contains your column headers (it will probably be the first row) and click Import . The imported file will appear as a new sheet within Smartsheet. Click on the sheet name to open it. Studying for the PMP Exam Heres What You Need to Know about the Critical Path Method To earn your Project Management Professional (PMP) credential, you need to pass the PMP exam, a 200-question, multiple choice test offered by the Project Management Institute (PMI). Critical path is an important part of the PMP Exam and there will certainly be questions about it on the test. Yoursquoll need to be able to draw a network diagram, identify the critical path, use the Forward PassBackward Pass technique, and calculate slack. Here is an overview of the most important things to know about the critical path method to help you pass the PMP exam: How to Draw a Network Diagram On the PMP Exam, you will be asked to draw a network diagram. The exam will list all the activities in a project and will tell you when the activities can start. With that information, yoursquoll be asked to identify the critical path and its duration. To explain how to draw a network diagram, Bennett has created a sample eight-task project: Design Tank Project (10 days) can start right away. Construct Tank Foundation (25 days) and Select Tank Supplier (8 days) can start as soon as Design Tank Project is finished. Manufacture Tank Components (10 days) can start as soon as Select Tank Supplier is finished. Deliver Tank to Jobsite (4 days) can start as soon as Manufacture Tank Components is finished. Prepare Installation Drawings (3 days) can start as soon as Select Tank Supplier is finished. Assemble Tank (15 days) can start as soon as Deliver Tank to Jobsite, Prepare Installation Drawings and Construct Tank Foundation are all finished. Test amp Commission Tank (4 days) can start as soon as Assemble Tank is finished. After Test amp Commission Tank is finished, the project is complete. To answer the question, yoursquoll need to draw a network diagram. Draw a box and label it as your first activity (Design Tank Project). In the box, make sure to write the duration in days (in this case, it is 10 days). Begin your diagram by drawing the relationship between Design Tank Project, and Construct Tank Foundation and Select Tank Supplier. You can do this by drawing a box for the other activities, and drawing arrows to these boxes from Design Tank Project. Continue drawing boxes to represent activities, and arrows to represent when an activity can begin. After you have drawn the network diagram, you will be able to find the critical path. Remember: the critical path is the longest duration path throughout the network in days, not the path with the most boxes. In this example, the critical path is Design Tank Project, Construct Tank Foundation, Assemble Tank, and Test amp Commission Tank, with a total duration of 54 days. You can identify the critical path by eyeballing the diagram to find the longest duration in days, or you could use the Forward PassBackward Pass Technique outlined in the next section. How to Use the Forward PassBackward Pass Technique The Forward PassBackward Pass technique is another way to find the critical path. It is best used when you have multiple branches, or multiple entry points, for an activity. You may also need to use the Forward PassBackward Pass technique if you are asked to identify the earliest start or finish times, or latest start or finish times, for an activity. Or, to find the slack (or float) for each activity. Before you start using the Forward PassBackward Pass technique, here are some terms that you first need to understand: Earliest start time (ES): The earliest time an activity can start once the previous dependent activities are completed. Earliest finish time (EF): The earliest start time for the activity plus the time required to complete the activity (the earliest an activity can be completed). Latest finish time (LF): The latest time an activity can be completed without delaying the entire project. Latest start time (LS): The latest finish time minus the time required to complete the activity. As you run the Forward PassBackward Pass technique through your network diagram, arrange each value according to the follow legend (SL stands for slack, which wersquoll cover in the next section). How to Do the Forward Pass: Finding the Earliest Start Time and Finish Time There are two formulas in the Forward PassBackward Pass technique. The first is the Forward Pass formula for you to use as you move from beginning to end in your network diagram (from your first activity to your last). This formula will find the earliest start time (ES) and the earliest finish time (EF) for each activity. To start the Forward Pass, make the ES of the first task zero. For all other tasks, the ES is the same as its immediate predecessorrsquos EF. Use this formula to calculate EF: EF ES Duration So, for Design Tank Project, the ES is zero and, the EF is 10 (10 duration of 0). We also know that the ES for Select Tank Supplier is 10 and the EF is 18 (10 duration of 8). Continue like this throughout the network diagram. How to Do the Backward Pass: Finding the Latest Start Time and Finish Time The second formula is for Backward Pass, when you are moving from the last activity to the first activity (you are moving backwards). This formula will find the latest start time (LS) and latest finish time (LF) for each activity. To start the Backward Pass, make the last activities LF the same as its EF. For all other tasks, the LF is the same as its immediate predecessorrsquos LS. Use this formula to calculate LS: LS LF - Duration For the Test amp Commission Tank, the LF is 54 and, the LS is 50 (54 - duration of 4). For Assemble Tank, the LF is also 50 and, the LS is 35 (50 - duration of 15 days). Continue this formula throughout the network diagram. To check that yoursquove done Backward Pass correctly, the first activity (Activity A) should have an LS (latest start time) of 0. Herersquos the completed Forward PassBackward Pass technique: Two Rules to Remember for Forward PassBackward Pass During the Forward Pass, if you find activities that join (multiple activities that flow into one activity), you must run the Forward Pass formula for each entry point and use the highest value from the formulas. During the Backward Pass, if you have activities that join, you must run the formula for each entry point and use the lowest value. How to Calculate Float or Slack on the PMP Exam Now that you have calculated ES and LS for each activity, you can find the float (or slack). The slack time, also known as float time, for an activity is the time between the earliest and latest start time. Critical activities, activities on the critical path, will always have zero slack. There are two formulas to calculate slack based on the values you identified in the Forward PassBackward Pass technique. You will have to use this process if you are asked to identify an activityrsquos slack on the PMP exam. Or, if yoursquore not sure which activities are on the critical path, you could find the slack of each activity, knowing that activities on the critical path always have zero slack. The final figure below shows the slack values for each task. You can see that the four tasks on the critical path have zero slack -- Design Tank Project, Construct Tank Foundation, Assemble Tank, and Test amp Commission Tank. Key Critical Path Terms for the PMP Exam Here are the most important terms related to the critical path method that you should understand before taking the PMP exam. Critical path method (CPM): The critical path method is a step-by-step project management technique for process planning that identifies critical and noncritical tasks, preventing timeframe problems and process bottlenecks. Critical Path DRAG (Devauxrsquos Removed Activity Gauge): The amount of time that an activity on the critical path is adding to the projectrsquos duration. Or, alternatively, the amount of time the project completion date would be reduced by decreasing a critical path activityrsquos duration to zero. Criticality Index: Used in risk analysis, the Criticality Index shows how often a particular task was on the critical path during analysis. Tasks with a high Criticality Index are more likely to cause delay to the project since theyrsquore more likely to be on the critical path. Earliest start time: The earliest time an activity can start once the previous dependent activities are completed. Earliest finish time: The earliest start time for the activity plus the time required to complete the activity. Latest finish time: The latest time an activity can be completed without delaying the entire project. Latest start time: The latest finish time minus the time required to complete the activity. Total float: The amount of time an activity can be delayed from its early start date without delaying the entire project. Free float: The amount of time an activity can be delayed without delaying the early start date of a successor activity. Forward pass: The process to determine the early start or early finish times for activities in the critical path method. Backward pass: The process to determine the late start or late finish times for activities in the critical path method. Network diagram: A schematic display of the relationships between project activities, always drawn from left to right to reflect the order of the project. Network analysis: The process of breaking down a complex project into components (activities, durations, etc) and plotting them to show their interdependencies and interrelationships. The Easiest Way to Find the Critical Path The critical path method is one of the most frequently used and most effective techniques in project planning. When yoursquore managing dozens of tasks, dependencies, and people, the critical path method helps you keep your project on track and on budget, providing visibility into the most important tasks of your project. The good news is that finding the critical path in your project continues to get easier and easier. Traditionally drawn by hand, you can now find the critical path in seconds with project management software. When it comes to the right tools, Smartsheet is the easiest, fastest way to identify critical path. Smartsheet is a cloud-based work collaboration tool that is powerful enough for project managers, yet easy enough for anyone to use. Built with a familiar, spreadsheet-inspired layout, Smartsheet enables you to coordinate anything: creating project plans, sharing content, providing visibility, and of course, finding the critical path. Experience firsthand how easy it is to use Smartsheet in your project planning and sign up for a free 30-day trial. There is no obligation and trial users have access to a number of templates, training, and support resources to get started in minutes. If you liked this article, visit our Resources page for more tips and best practices in project management. From a quotbattle-scarred veteran, quot CPM is a great tool, I039ve used it on almost all of my projects. However, some additional considerations for the novice-on any large andor complex, especially long duration projects, the CP will change, sometimes weekly. The CPM is only as good as the estimates of the task resources and effort, so it039s critical to continuously reevaluate the CP and task estimates and not just chase the initial critical path. Especially on technology projects, where percent complete is often a matter of speculation. Also, consider task risk. Some high risk tasks may not show up on the CP until the risk is realized, so be sure to flag these high risk tasks and watch them as well. Finally, I039ve also encountered some PMs who thought, if a task wasn039t on the CP, it didn039t need to be completed (go figure). if you039re thinking this, then ask why are you doing the task at all Submitted by Emily Esposito on Mon, 08312015 - 13:48 Hi Dave -- Great points Those are important things to remember when developing the critical path. Tack för att du läser. - Emily Question Dave. Why do we continue to contravene standard mathematical convention by putting the Early dates (the subtrahend) on the TOP and the Late dates (Minuend) on the bottom I039ve done some research and it appears that the only reason John Fondahl did it this way is because it was how the US Navy did it to schedule their ships. Other than that, there is no logical or rational reason so why should we continue to perpetuate a practice that totally contravenes mathematical convention I think mathematical conventions have nothing to do with this. This is a project management practice, and, as such it is not required to follow mathematical conventions. You say there is no logical or rational reason for it. That is the definition of convention itself. When there is not a logical or rational reason, you decide it by a convention. By convention, we write from left to right, drive on the right lane, etc. it is totally arbitrary, as Arab and English people can attest. Why did calculator makers not follow the quottelephone conventionquot of arranging the numbers in the keypad from top to bottom as 123 456 789 and instead arranged them as 987 654 321 was really useful video and explained in a great way thank you very much.

No comments:

Post a Comment